måndag 13 februari 2012

Ismete - Sponsoravtalet fortsätter

Ja, jag tänkte bara börja med att dra några korta ord om ismete. Imorgon bär det av till den absolut hetaste sjön av de sjöar som finns i närheten. Det är en sjö som i princip är helt ofiskad och som ändå håller stabil gädda. Tyvärr har vi inte lyckats landa någon tia men vi har varit där och nosat och vi har tappat några riktiga grisgäddor i sjön. Min vintersatsning kommer ske i denna sjön och det är en sjö som jag besöker både Vår, höst och vinter men på vår och höst är det svårare att komma åt de större gäddorna och resultaten brukar stanna vid ca 6-7kg i topp.

Men, jag är helt säker på att där finns tior, för vi har haft dom på kroken men de har inte velat åka med hela vägen upp som sagt. Kanske vill hon det imorgon? Imorgon besöks sjön tillsammans med Pär Slättengren. En annan mycket fiskeintresserad herre som vanligtvis fiskar väldigt mycket med Luis Rasmussen vars blogg ni kan finna bland länkarna här på bloggen. Pär är en heltrevlig kille och vi har lagt ett pass ihop en gång tidigare och jag hoppas det kan bli mer av den varan.

Hur som helst tänkte jag dra en på ett vis ganska tråkig historia men ändå en historia som till sist fick ett lyckligt slut. Jag var och ismetade i förra veckan, i en sjö jag aldrig tidigare besökt. Detta gjorde jag tillsammans med två grabbar, Lucas och Pontus. De anglade åt sitt håll och jag hade mina ismetespö åt ett håll. Dom hade fäll på fäll men jag envisades duktigt med att ha kvar mina spön intill vasskanten. Bäst vad det är, när de har krokat av och släppt tillbaka en av sina 10 gäddor de tog under dagen så hör vi en bjällra, men vi ser därmot ingen vippa. Jag börjar jogga bort mot spöna lite sakta och ser sedan att ett spö är halvvägs påväg ner i hålet och att vippan förmodligen redan flygit i tillsammans med sin limklämma. Jag fattar tag i spöt och gör ett stadigt mothugg. Jag känner några gung, inga jättetunga, men ändå tillräckligt för att veta att det inte är någon enkilosgädda. När jag nästan har gääddan vid hålet dyker vippa och limklämma upp hängande på linan. För att landa gäddan är vi alltså tvugna att få loss vippa och linklämma och jag ber Pontus fatta tag i vippan. En sekund efter det brister min lina och gäddan simmar iväg med tacklet i munnen och limklämman föll till botten. Vippan fick jag dock behålla. Topp den dagen blev en gädda på ca 5-6kg och det var Lucas som landade den.

Historien är dock inte slut där, i helgen var Lucas och Pontus tillbaka i sjön. De satte ut sina angeldon med trekrok strax efter där jag haft mina ismetespön. Det dröjde ganska många timmar innan de fick ett fäll men vid 13.00 var det dag, Lucas var framme vid hålet igen och rykte till i linan och när gäddan landades så upptäckte dom ett tackel i munnen och min lina hängande utanför käften. De lossade sina och mina trekrokar och lät sedan gäddan simma vidare. Allt fick ett lyckligt slut och jag kan sova om natten. :-)

Hur som helst. Idag fick jag ett telefonsamtal, det var Peter Kirkby från Fairpoint/Kinetic i andra änden och efter mycket fiskesnack så kom vi fram till att fortsätta det sammarbete vi påbörjade förra året. Tyvärr blev förra årets fiske något avbrutet pga en flytt för Linus och jag fick ju min underbara son Ville. Trots det var vi iväg på en hel del tävlingar med en tredjeplats i PikeTrackerChallenge som bästa resultat och det var väl den tävlingen vi absolut kände mest för då man känner alla och det är en ren prestigetävling, att få sätta sina fiskekollegor på plats. :-) Vi satte alla på plats utom Roddan och Aset. Henke, Tobbe och Gustav. Sponsor avtalet med Kinetic fortsätter alltså och det är vi i Team Pike Hard otroligt glada över då Kinetic är ett stort företag med gott om kontakter och har en hel del riktigt schyssta prylar.

Som sagt, ismete imorgon, blir förmodligen inlägg antingen imorgon eller i övermorgon.

hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Anonyma inlägg som ej avslutas med ditt namn kommer ej att besvaras/publiceras. / Team Pike Hard