onsdag 8 februari 2012

Ismete - 5 Februari

Ja, ni får ursäkta mig att inlägget blir några dagar försenat. Säsongens andra ismete-pass är avklarat och det skulle visa sig bli en OK dag för mig, Lukas och Pontus. Eller ja, jag lyckades enbart bända upp 1 gädda. Men Pontus och Lukas delade lika med 5 vardera.

Denna gång var det ett för mig helt nytt vatten som skulle besökas, ett nytt vatten på ismete dvs. Jag var, när jag var barn ofta vid denna sjö och gick runt och kastade och visst fick man lite småsnipor och så, men när det kommer till ismete så kan man stationärt fiska gäddan hårt, vet du att den ligger där, ja då ger du dig inte. Men, det är alltid svårt när man kommer till en ny sjö och det var det för mig idag med. Pontus och Lukas har varit här tidigare, de satte ut sitt åt ett håll och jag provade mig fram, vasskanter, djupkanter osv.

Vi kom ut i ganska perfekt tid, så de första spöna var ute precis innan det blev ljust. Jag hade stora härliga mörtar hängande i mitt tre-krokstackel. Finns det en bättre känsla? Naej, det gör ju inte det... Pontus och Lukas hittade rätt ganska snabbt och hade några pling i prylarna ganska omgående medans jag fick kämpa hårt för att få något.

Bäst vad det är så hör jag hur det bjällrar till, kraftigt. Jag tittar upp och ser inte fäll någonstans.. Va i helvete tänker jag och börjar gå bort mot mina spön, där ser jag att ett spö är halvvägs ner i hålet och att limklämman redan försvunnit ner i hålet. Jag skyndar mig bort, fattar spöt och gör ett snabbt mothugg. Bra tyngd i andra änden, Jag ser limklämman och vippan nere i hålet, det sitter fortfarande kvar. Det är några tunga gung, sedan går linan av pga vippan och limklämman. Riktigt tråkigt! Förmodligen hade allt frusit ihop, så när gäddan fattade tag i min 30cm-mört så gick det inte att "utlösa" allt utan det föll med ner i hålet. Riktigt bitter...

Efter detta fick jag vänta yttligare några timmar innan nästa fäll och min första och enda landade gädda under dagen skulle komma, en snipa på runt 3kg.

Dagens resultat blev 11 gäddor upp, Lukas med sin topp på ca 5.5kg och det var en ganska härlig dag på sjön, en sjö garanterat kommer besökas vidare.

Imorgon är det nog dags för ismete igen, som det verkar nu. Det är ju och ska bli mildare! :)

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Anonyma inlägg som ej avslutas med ditt namn kommer ej att besvaras/publiceras. / Team Pike Hard