tisdag 14 februari 2012

Ismete - Årsbästa

Ja, som jag skrev i gårdagens inlägg var det idag dags för en dags ismete med storbuken som Luis kallar honom på sin blogg. Jag kallar honom Pär, vilket även är hans namn.

Vi var framme vid vattnet i fullt godkänd tid, 06.45 ca och mörkret hade precis börjat lätta. Det är en bit att gå från bilen så vi gav oss iväg i ett raskt tempo. Väl framme vid branten och djuphålorna gjorde vi upp en liten plan över hur vi på bästa sätt skulle täcka av området. Vi fiskade idag med 6 spön vardera då detta inte är någon sjö som brukar leverera dubbel alternativt trippelhugg utan det kan gå en bra stund mellan fällen, dock har vi, över just detta djup och brant haft ett gott fiske tidigare år med lite roligare gäddor. Så skulle det blir även idag skulle det visa sig.

Vi hann precis sätta ut våra 6 spön var och klockan hade precis slagit 08.00. Vippan på mitt spö längst bort bjällrade till häftigt och jag såg hur vippan - vippade -  och jag la benen på ryggen. Väl framme vid spöt så känner jag lite för att se så det inte är en av mina utomordentligt fräscha, stora och härliga mörtar som dragit av och fällt. Men efter att ha känt lite på linan konstaterar jag att det är en större fisk än en mört i andra änden och jag fattar tag i spöt, vevar upp slaklina och möter henne sakta och sätter in mothugget. Efter en mindre fight är hon vid hålet, vid det här laget har hon tyvärr snurrat in sig i linan så för att landa henne är jag tvungen att köra ner hela armen i hålet, ta gälgrepp och lyfta upp henne på avkrokningsmattan. Sagt och gjort, upp kommer hon och är en helt okej vintergädda, första för denna sjön denna vintern och även bäst hittils av mina 3 pass jag lagt iår. Så det kändes som en bra start på dagen. Här nedan kan ni syna skönheten, vi vägde henne aldrig men vi mätte henne till 96cm och uppskattar henne till ca 6kg, otroligt tung framme i buken, bakre var dock lite tanigare.



Timmarna går sedan och både jag och Pär drar några snipor tills klockan slår 10,00. Sen blir det helt dött. Vi sitter kvar och väntar yttligare 3 timmar och klockan är nu 12.30. Vi börjar prata om att packa ihop, då jag ska möta upp min mor, frugan och min son vid 14.00 i ett annat ärende. Precis när vi reser på oss så hör jag hur en bjällra ger ifrån sig ett underbart "plingande" ljud. Lokaliserar snabbt vilket av mina spön det är och det visar sig vara spöt närmast mig, så jag är återigen snabbt framme vid hålet. Då jag är av den meningen att jag vill i den mån jag kan undvika att gäddan sväljer betet och får krokarna i svalget så gör jag alltid mothugget så fort jag vet att det är gädda på kroken, och nog visste jag det den här gången. Det fullkomligt sprutade ut lina ur rullen och mothugget kom snabbt. Till en början var jag övertygad om att det endast var en snipa men när hon började närma sig hålet skulle det visa sig vara motsatsen. Hon kämpade och slet och slirbromsen fick jobba hårt. Jag synade henne några gånger i hålet och konstaterade att hon var av en något bättre storlek än den jag tog tidigare, men hur långt skulle det räcka var frågan. Efter lite slit för hennes del och mindre för min, då jag lät rullen göra grovjobbet så var det dags att lägga upp henne på mattan, upp kommer hon och det visar sig vara årets första metergädda för min del och det känns som en jäkligt bra start för min del iår.

Hon vägs sedan till 7310g och mäts till 101cm. 



Vi fick idag två helt okej fiskar från isen och jag vet att sjön kommer leverera en tioplussare, det är bara en tidsfråga, det gäller att vara där med rätt bete, rätt tid och rätt dag, när denna tioplussare väl är hungrig. De finns, de vet jag.. Vänta ni, så ska jag innan isen är borta ha visat er detta.

En härlig dag i övrigt också där snön var dagens signum, en jäkla snöstorm som pågick under ca 2 timmar. Trevligt fiskesnack med Pär som vanligt, nästa gång är det han som kniper två finare fiskar. Han tog ju sin igår, på strax över 8000g i en annan sjö inte långt ifrån Nybro.

Ciaooo!

2 kommentarer:

  1. Trevligt Kim och grattis! Jag ska hänga med en dag och visa er: Helan och Halvan, hur skåpet ska stå, men först måste vi ha betesfisk, det fanns 4 sketna mörtar kvar i hinken...inget att bränna el på i dessa tider. Ha det gott! // Luis

    SvaraRadera
  2. Tack Luis. Ja, du får gärna hänga med nån dag.. Förslagsvis hör du av dig nån gång om ni (du och pär) vill ha med mig.. :)

    Jag behöver snart med fler betesfiskar, jag har nog så det täcker ca 2-3 pass till.

    Om jag beställer nånstans, ska du ha då?

    SvaraRadera

Anonyma inlägg som ej avslutas med ditt namn kommer ej att besvaras/publiceras. / Team Pike Hard