måndag 31 oktober 2011

Pike Tracker Challenge - Summering

Ja, då har vi varit ute och fiskat hela helgen. Säsongens sista tävling var ett faktum och vi hade inte lyckats stå på pallen i någon tävling tidigare och påvägen mot samlingen på lördagmorgonen diskuterade jag och Linus detta mycket flitigt - Vi måste upp på pallen denna

Pike Tracker Challenge är årets höjdpunkter, tyvärr frös vårens tävling inne men ack så sugen man har varit på höstens tävling. Tävlingen fungerar som så att Roddan, www.piketracker.blogspot.com bjuder in 30 team som deltar i denna tävling och vi har haft förmånen att vara med samtliga upplagor hittils och vi hoppas även att det fortsätter så.

Efter kaptensmötet på morgonen där vi förövrigt fick en påse med beten från ABU Garcia att prova på under dagen (Jo, jag lyckades knipa regg-gädda på ett av betena!!!). Helt nya och fräsha mätbrädor i aluminium, plåt? eller vad det nu var... Grymt fin finnish på dom i alla fall! Hade de funits till salu hade jag inhandlat en direkt!!!

Yes, vi for norrut och väl på plats så var tanken att när vi lagt i båten skulle köra söderut, ändrade planer ganska snabbt, och vi tog och styrde båten norrut. Första dagen var det ganska segt fiske för oss, vi fiskade i grynnor. i vassen, ja, precis överallt... tills... vi hittade en riktigt grym spot. Vinden hade tilltagit lite och vi hittade ett ställa med ca 2.5 meters djup och en massa gräs och härligheter på botten. Det fullkomligt kryllade av betesfisk och det dröjde inte länge innan vi haft vår första kontakt. Gäddorna körde som galningar i detta vatten. Småfisken hoppade till höger och vänster och gäddorna hade det förmodligen likabra som jag kommer ha det på julafton den 24:e!

Vi lyckades lura upp 10 snipor den eftermiddagen, förmodligen så var det FÖR mkt betesfisk för att våra beten skulle lyckas irritera dem till hugg. Vi hade massvis med kontakter men det blev inte mer.

Dag 2 av tävlingen så hade vi ställt tillbaka klockorna och vi försov oss faktiskt inte, riktigt skönt! Vi var ändå ute vid ca 07.00 och en tung dimma hade lagt sig som ett bälte på vattenytan och det var nu man önskade att det satt en GPS istället för ett ekolod på pulpeten. Vi skulle åka långt norrut och det var lite halvsvårt att hitta igenom alla öar, stenpartier, grund osv i dimman men efter en stund fann vi rätt ställe, vi började fiska lite tidigare än där vi var igår och det gav snabbt utdelning. 10 gäddor i båten inom nån halvtimma men det var bara snipor, vi var vi det här laget ganska trötta på att kroka av snipor men det skulle visa sig fortsätta dagen igenom, med fyra undantag.

Vi fiskade igenom detta område tämligen snabbt och när vi lämnade för att pysa fram 200 meter till det ställe vi höll till igår hade vi nog haft 15 gäddor som vänt på mattan. Vi pös fram, nu började vinden ta fart och det mesta skulle visa sig börja stämma rent vädermässigt. Vi såg precis som igår massor av betesfisk och det dröjde inte länge innan jag bände upp en almost-reggädda, 74 cm och regg ligger vid 75. Då kände vi att vi hade något på G. Vi lättade ankar och började drifta nedåt för att sedan lägga i det igen precis utanför en ö på 3x3 meter. Det sa bara, PANG! PANG! PANG! Det small i vartenda kast och vi hade snabbt dragit ett helt gäng gäddor men ingen regg. Snipmästarna började vi snabbt kalla oss.

Mitt i allt ringer Frallan, han undrar hur det går och jag förklarar läget samtidigt som jag drar ett kast strax utanför denna lilla ö. PANG! betydligt tyngre fisk än tidigare och jag slänger på luren. Ser omedelbart att det är en modell stadigare regg-fisk och väl i båten så möter vi denne till 94cm. Denna gädda tog jag på ABU Garcias nya mjukbete. Jiggade man fram den lite snabbare så gick det uppenbarligen kanon, här är i alla fall resultatet. Tog ett gäng snipor på den också
Vi fortsätter fiska och efter en stund så har vi haft ca 30 gäddor i båten och klockan börjar bli framåt 2-tiden och vi måste ta 3 regg till om vi överhuvudtaget ska ha någon chans. Vi bestämmer oss för att drifta runt bakom en udde, var vattnet är lite grundare och förmodligen varmare efter gårdagens solsken. Sagt och gjort. Återigen började vi bända snipor för fulla muggar men det dröjde inte länge innan jag hade lyckats få något lite mer stabilt på kroken igen. Fisken mättes till 83.5cm och nu började vi känna att vi var med igen.. En timma kvar innan båten måste trailas upp och vi drog gädda på gädda och var snart uppe i över 40 gäddor denna dag men endast 2 reggfiskar, dock två stabila sådana.
Vi driftade vidare lite till och jag får till ett riktigt kanonkast och jag påkallar linus uppmärksamhet och i samma veva som jag säger FISK så säger jag BÄTTRE FISK. Linus gör sig redo med håven och efter lite möda och besvär så ligger gäddan i båten. Hon mäts denna gång till 93cm. Vi har 3 riktigt fina gäddor i båten nu och yttligare en till sådan den sista halvtimmen skulle med största sannolikhet räcka väldigt långt. Men vi ville fokusera på att ta en regg till, sen fick den vara 75 cm precis om det skulle vara så.
Det är alltså 30 minuter kvar, klockan är 14.20 och vi fortsätter jaga efter regg. 10 minuter in och vi börjar närma oss 50-strecket för upptagna gäddor under dagen och Linus utbrister - Nu har jag en något bättre fisk på väg... Jag gjorde mig snabbt iordning så håven var klar. Väl i båten konstaterar vi båda att den med största sannolikhet var över 75cm men hur långt skulle den räcka? 78cm precis mätte vi den till och vi har nu 348,5cm gädda i båten. Vi lägger några kasst till men beslutar oss för att dra oss mot bilen då det tar en stund att köra in till kalmar.
Påvägen tillbaka lyckas vi med konststycket att hitta en sten in the middle of NOWHERE! så propellern fick sig en känga men brytpinnen klarade sig som tur var. Vi var framme vid bilen ca 15.15 och skyndade oss att packa in i bilen och båten fick ligga kvar för upptrailning senare på kvällen.
Under dag 2 lyckades vi alltså ta 51 gäddor i båten varav 4 regg-gäddor som hjälpte oss till en stabil 3:e plats i tävlingen med våra 348,5cm. Totalt under helgen hade vi alltså över 60 gäddor i båten och jag har nog sällan haft ett så roligt och pressat gäddfiske.
När vi efter prisutdelningen skulle åka och traila upp båten så upptäckte vi att vi fått punktering på trailern, en tråkig historia som jag inte orkar dra för er och det är ju ingen speciellt rolig läsning heller. Men båten är hemma nu och allt är frid och fröjd!
Vill tacka Roddan för en riktigt härlig helg och härligt fiskesnack, man börjar lära känna de flesta så det blir bara roligare och roligare för varje gång! :-)
Grattis säger vi också till Team Roddan & Aset och Team Gäddestor som fick dela på årets förstaplats på längden 251.5, 3cm bättre än oss, Team Pike Hard.