måndag 19 september 2011

Mer & Mer!

Ja, man är ju lustig men ju kallare det blir destu mer fiske blir det. Jag fullkomligt avskyr sommarfisket och jag ägnar inte 10 minuter åt spinnspöt under sommarmånaderna utan blir det någon form av fiske så åker metspöt fram och så sitter jag och bara njuter med en kall öl och trevligt sällskap på en klippa någonstans. Visst kan jag jigga någon abborre ibland men det händer ytterst sällan.

Men nu har det börjat bli kallare och med kylan kommer gäddfisket för min del och vi var iväg nu i veckan i en insjö inte så långt ifrån där vi bor. Vi brukar ha ett hyfsat ismete här och vi brukar alltid ge det några pass även på vår & höst och så även iår. Det är fortfarande väldigt mycket växtlighet i sjön så man får dribbla sig igenom näckrosor och annat men när man väl lyckas så brukar det smälla på ganska bra och man åker aldrig hem tomhänt och det gjorde vi inte denna gång heller!

Det skulle dock dröja en timma innan vi fick första kontakten med di gröne och klockan började närma sig skymning. Det blir mörkt fort nu. Det dröjde yttligare en stund innan jag fick ett lagom skönt hugg på spinnspöt och det var bara att börja bända. En relativt tam gädda landas och mäts till 97cm och i vågsäcken vägs den till 5280g. Vi tar senare under kvällen två snipor och har kontakt med en handfull till men utan att landa någon i båten. Det var en skön kväll och gäddfisket är påväg åt rätt håll. Snart är det dags att invadera kuståarna (Som man har tillgång till och får fiska i) och det ser jag fram emot mycket! Här bild på C&R på gäddan

Om någon vecka kommer bild ut på hur mitt rum specialbyggt för just betesfisk ser ut. En och en halv kvadrat stort endast med en tunna på 1kubik och en massa saker för att betesfisken skall må väl, speciellt under vintern när det är minus 20 ute! Håll till godo!


Fisket är igång, riktigt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Anonyma inlägg som ej avslutas med ditt namn kommer ej att besvaras/publiceras. / Team Pike Hard