söndag 19 februari 2012

Ismete - Ännu ett nytt årsbästa!

Får börja med att ursäkta mig för att jag kommer hålla detta inlägget ganska kort.

Hur som helst, så var det dags för ett nytt pass på isen, en is som förövrigt håller på att tina bort, 10cm vattenslask på isen är så jäkla trist och dagens till ära var det ett faktum. Hur som helst, väl framme vid sjön, 06.30ca så började vi sätta ut spöna och när det började ljusna hade vi båda fått ut 4 spön var, när det precis blivit "helt ljust" så var våra 6 spöna vardera ute. Vi fiskar med 6 spön i denna pöl då det kan vara långt emellan huggen, så även idag!

Det dröjde först lite över en timma innan första kontakten med gädda var där, det var Linus spön som fällde, ett lite avsides spö som han provat där det brukar vara gott om vass under sommaren. Tyvärr skulle det visa sig att det endast var en snipa. Inte mycket att göra åt, på med ny mört och så köra igen!

Efter det fället så dröjde det säkert 3 timmar innan nästa fäll kom, jag bestämde mig för att ändra djupen på spöna, som jag då fiskade nära botten till att fiska lite mer i mellanvattnet på ca 2 meter av de 5 meter vi fiskade på. Jag hann dock inte fram till första spöt, för precis när jag skulle pilla med linan så brände det av, krokade och  upp kommer en snipa. Började bli lite frustrerad för jag är inte intresserad av de där smågäddorna, byter alla dagar i veckan ut dessa snipor mot en gädda i åtminstonde skaplig kondition.

Precis när jag betat om mört på det spöt skulle jag börja gå bort mot nästa, vips, så börjar bjällran närmast mig att "pingla". Min första tanke var, en snipa till... *suck*. Linan sprutade ur rullen och jag fattade tag i spöt och gjorde ett mothugg. Oj! Bättre fisk den här gången hojtar jag till Linus som är påväg med matta, vågnät osv! Men, det dröjer inte många sekunder innan denna damen bestämmer sig för att stiga av och upp kommer endast en mört. Pang säger det då, på spöt närmast mig igen och åt det hållet gäddan jag nyss hade på stack.

Gör ett snabbt mothugg och precis som tidigare så är det bättre fisk, var då tämligen säker på att det var samma gädda jag hade på för 20 sekunder sedan, och det är jag fortfarande säker på att det var. Hur som helst, efter en liten sekunds drillning så landar vi en hyfsat stadig dam på mattan, 7510g och 102cm. Andra metergäddan för året och en förbättring av årsbästa med ca 200g.



Efter denna så blev det en snipa till innan vi fick fara hem då vi hade annat inplanerat under eftermiddagen.

Det är som jag nämnt tidigare, bara en tidsfråga innan vi krokar en tioplussare här, gäddorna är i riktigt härlig kondition och om gäddan idag varit 10cm längre så väger den 10+. Och att det går gäddor som är 10cm längre är det egentligen ingen tvekan om. Upp kommer hon, så småningom!

Det var allt för idag, hinner inte skriva så mycket mer, men hoppas det räcker! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Anonyma inlägg som ej avslutas med ditt namn kommer ej att besvaras/publiceras. / Team Pike Hard